fbpx

Blog

Louny zdravý život

10 tipů pro zdravější život

Rádi byste začali žít zdravým životním stylem, ale moc nevíte jak na to? Máme pro vás 10 tipů, které vám usnadní změnu. Naším cílem je ukázat, že proměna z člověka vysedávajícího u televize s čokoládou v člověka, který stráví večer při lekhém běhu v parku, může být zábava. Ten pocit, který získáte z dobře odvedeného cvičení či ze zdravého ale výborného jídla, je k nezaplacení.

Několik následujících bodů vám možná bude znít jako klišé, ale dali bychom za ně ruku do ohně. Většinu bodů sami dodržujeme a staly se přirozenou součástí našich životů. Cítíme se díky nim zdravější a plnější energie a chuti do života.

Rádi vám s čímkoliv poradíme. Třeba si nevíte rady s tím, jak si pohlídat, abyste opravdu vypili denně dostatek vody, nebo máte pocit, že nestihnete každý den uvařit. My jsme byli jsme ve stejné situaci a přesto se nám podařilo upravit svůj životní rytmus tak, že je nám lépe než kdy dříve. Obraťte se na nás a my vám rádi pomůžeme s čímkoliv od cvičení jógy až po kompletní změnu jídelníčku.

1) Pijte více vody.

Všichni do jednoho pijeme málo, to je známý fakt. Voda je přitom jedna z nejdůležitějších věcí, které pohání naše tělo. Věděli jste, že je naše tělo tvořeno ze 60 % z vody? Voda odvádí z našeho těla nečistoty, roznáší živiny a kyslík do našich orgánů a umožňuje celou řadu vnitřních procesů. Ideální denní příjem vody je 2,7 až 3,7 litru, což je poměrně velká dávka. Málokdo si během dne na doplňování tekutin vzpomene a večer to už nedoženeme. Je proto velice důležité začít hned ráno a postupně během dne vypít 8-10 sklenic vody.

2) Dostatečně spěte.

Pokud málo spíte, cítíte se bez energie a potřebujete ji doplnit jiným způsobem. Proto máme tolik v oblibě sladkosti a hory jídla. Dopřejte si o půl hodiny až hodinu spánku denně více a nebudete mít takovou chuť na svačinky během dne. Nedostatek spánku navíc způsobuje předčasné stárnutí a to asi nikdo z nás nechce.

3) Meditujte.

Většina z vás asi meditovat nikdy nezkusila. Meditování utišuje mysl a duši, tříbí myšlenky a rozvíjí schopnost soustředění. Stačí se meditaci věnovat deset minut denně a výsledky pocítíte již po čtrnácti dnech. Pokud byste rádi s meditací začali, ale nevíte jak na to, rádi vám poradíme.

4) Cvičte.

Stále omílené téma pořád dokola, ale v cvičení leží základ zdraví. Nemáme na mysli to, že byste museli zítra ráno vyrazit do fitcentra a hodinu zvedat činky. Stačí změnit pár věcí ve vašem každodenním životě, jako například výměna výtahu za schody, vystoupení z autobusu jednu zastávku před cílovou stanicí nebo 8 minutové cvičení, které najdete na Youtube. Aktivit je nepřeberné množství a každý najde takové, které ho budou opravdu bavit. Každý pohyb, který zítra uděláte navíc, přispěje k Vašemu celkovému zdraví, které zahrnuje jak délku života, tak odolnost vůči nemocem, tvar postavy a Vaši váhu.

5) Vařte si vlastní jídla.

Tím, že si budete jídlo sami připravovat, budete mít kontrolu nad tím, co vlastně jíte a jaké suroviny pro přípravu používáte. Postupně začnete konzumovat méně kalorií, vyhýbat se chemickým přísadám, cukru, a nezdravým tukům. Zjistíte totiž, že se po nezdravém jídle cítíte unavení, nafouklí a podráždění. Takové jídlo zároveň vyvolává stres a v horších případech i deprese.

6) Vnímejte, jak se po jídle cítíte.

Tento zvyk vám pomůže v rozlišování toho, co chcete a nechcete jíst. Obecně platí, že čím více zdravého jídla jíte, tím lépe se po něm cítíte. Naopak čím více jíte nezdravé jídlo, tím více se cítíte bez energie a bez nálady.

7) Čtěte etikety.

Ať už kupujete jakékoliv balené potraviny, vždy si přečtěte jejich složení. Zjistíte, že v 80 % potravin, které běžně kupujete, je obrovské množství cukru, soli a dochucovadel. Možná se vám dokonce podaří najít zdravější a levnější alternativy, o kterých jste doposud ani nevěděli.

8) Měňte nezdravé za zdravé, ale s rozvahou.

Při zbavování se návyku na nezdravé potraviny je nutné je nahrazovat jinými, zdravějšími alternativami, které obsahují dostatečné množství látek potřebných pro vaše tělo. Příkladem může být nahrazení smažených kuřecích paliček grilovaným lososem, který na rozdíl od kuřete obsahuje mnohem více zdravých tuků.

9) Vyhýbejte se “nakopávacím” dobrotám.

Určitě to všichni znáte. Máte hodinu po obědě, připadáte si unavení a máte obrovskou chuť na něco sladkého. Dojdete si pro čokoládu a za patnáct minut se cítíte jako znovuzrození. Po další hodině je Vám ale zase na nic a většinou se cítíte ještě unavenější a hladoví. Na vině jsou potraviny s vysokým obsahem rafinovaného cukru, soli, tuků nebo mouky, které způsobují nerovnováhu cukru v krvi.

10) Hledejte rady u zkušenějších.

Internet je plný rad a návodů na zdravý život, které si kolikrát protiřečí. Existuje nespočet přístupů ke stravování, cvičení, plánování svého dne a dalších aktivit, kterými naplňujeme svůj den. Může se vám stát, že po přečtění desítek článků budete ještě více bezradní, než na začátku. Zkuste se proto zeptat někoho, kdo má s daným problémem zkušenosti. Nevíte si rady s tím, jak začít cvičit? Zkuste kamaráda, který už pět let chodí do posilovny. Nevíte si rady se změnou jídelníčku? Ozvěte se nám, velice rádi Vám poradíme.